12 травня 2015 року Мінінфраструктури оприлюднило законопроект «Про внутрішній водний транспорт» для громадського обговорення. Розробка законопроекту здійснювалась спільною робочою групою до складу якої, окрім фахівців Мінінфраструктури та Укрморрічінспекції, увійшли представники комітету з питань транспорту Верховної ради України, громадських організацій, провідних компаній, що здійснюють перевезення та обслуговування вантажів й пасажирів на внутрішніх водних шляхах України, галузеві експерти. Активну участь та підтримку щодо відображення європейського досвіду у законопроекті надала компанія Deloitte.
Основною метою зазначеного законопроекту є створення сприятливих умов для розвитку перевезень вантажів та пасажирів внутрішніми водними шляхами. Законопроект передбачає:
- удосконалення державного регулювання у сфері внутрішнього водного транспорту, в першу чергу, в розподілі адміністративних і господарських функцій;
- забезпечення ефективного утримання річкової інфраструктури;
- своєчасне виконання експлуатаційних днопоглиблювальних робіт на внутрішніх водних шляхах;
- забезпечення рівного доступу до річкової інфраструктури всім суб’єктам господарювання;
- створення умов для перерозподілу вантажопотоків з наземних видів транспорту на внутрішній водний транспорт для забезпечення збалансованого розвитку транспортної системи, збереження доріг та екології;
- зростання конкурентоспроможності внутрішнього водного транспорту;
- підвищення рівня безпеки на внутрішньому водному транспорті.
З цією метою законопроект містить наступні новації:
1. Створення на базі існуючих підприємств єдиного суб’єкта – державної установи «Адміністрація внутрішніх водних шляхів».
2. Введення цільового річкового збору.
3. Відкриття внутрішніх водних шляхів для невійськових суден під іноземним прапором.
4. Спрощення процедур контролю під час входу/виходу суден в/з внутрішніх водних шляхів, пов’язаних з дотриманням безпеки судноплавства, митними та прикордонними формальностями.
5. Звільнення річкових суден (з максимальною осадкою до 4,2 м) від сплати канального збору за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманського каналу, Херсонського морського каналу, ГСХ Дунай – Чорне море та корабельного й канального зборів за транзит акваторіями морських портів у разі сплати ними протягом поточного рейсу річкового збору незалежно від того який рейс здійснюється – каботажний або міжнародний.
6. Приведення умов проходження шлюзами, а також порядок їх утримання відповідно до практики провідних країн ЄС, тощо.
05 травня 2015р. Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський і Державний секретар Міністерства транспорту та цифрової інфраструктури ФРН Райнер Бомба підписали спільне комюніке про підтримання постійного діалогу на найвищому рівні в інтересах динамічного розвитку співпраці, спрямованої на розвиток транспортної галузі України. У зв’язку з цим законопроект «Про внутрішній водний транспорт» буде направлено до Міністерства транспорту та цифрової інфраструктури ФРН для ознайомлення та надання пропозицій.
Із законопроектом можна ознайомитись на сайті Мінінфраструктури
http://www.mtu.gov.ua/uk/alias_50/51199.html.
Мінінфраструктури закликає експертів галузі взяти активну участь щодо надання пропозицій до законопроекту після чого його буде направлено на розгляд до Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України відповідно до регламенту.